Listing 1 - 10 of 54 << page
of 6
>>
Sort by

Book
Effectieve instructie. : leren lesgeven met het activerende directe instructiemodel.
Authors: --- ---
ISBN: 9789065084705 Year: 2010 Publisher: Nijmegen CPS

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Book
Stemvorming : een doe-boek voor dirigenten en koorzangers
Author:
ISBN: 9789080728981 Year: 2013 Publisher: Antwerpen Koor&Stem

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Book
Leren en onderwijzen : over de theorie van leren, over de praktijk van onderwijzen
Authors: ---
ISBN: 9789001834647 Year: 2015 Publisher: Groningen Noordhoff

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Rode draad door het boek vormt het uitgangspunt dat het de taak is van een leerkracht keuzes te maken en een eigen stijl te ontwikkelen. In deze tweede editie is meer aandacht voor de pedagogische kant van onderwijzen. Verder is het hoofdstuk over leren uitgebreid met informatie over het cognitivisme en komt in het hoofdstuk over de leerkracht de maatschappelijke positie van de docent aan de orde. Het hoofdstuk over het sturen van leren is vervangen door een breder hoofdstuk over onderwijzen, waarin specifieke aandacht wordt besteed aan verschillende onderwijstypen en de consequenties daarvan voor het werk van de leraar. Deze consequenties zijn ook verwerkt in het praktijkdeel. Aan het praktijkdeel is tevens het hoofdstuk 'Storing' toegevoegd dat ingaat op zaken als klassenmanagement en orde houden.


Book
Wat is eerlijk? : werken aan kansengelijkheid in het onderwijs
Author:
ISBN: 9789493209503 Year: 2021 Publisher: Zoetermeer Uitgeverij Pica

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Gelijke kansen in het onderwijs is een veelbesproken maatschappelijk thema. Het is een complex onderwerp en de opvattingen over wat gelijke kansen precies inhouden, kunnen sterk uiteenlopen. Zeker is dat schoolsucces gevolgen heeft voor iemands maatschappelijke positie en dat de leefsituatie waarin kinderen opgroeien, gevolgen heeft voor hun kansen in het onderwijs.De verschillen tussen leerlingen beginnen al vanaf de geboorte. Kinderen van ouders met een lage sociaaleconomische status komen vaak met minder voorkennis naar school dan kinderen van hoogopgeleide ouders. Hoe ga je daar als leerkracht mee om?Dit boek bespreekt vraagstukken rond het thema gelijke kansen binnen het onderwijs, zoals:Pas je wel of geen niveaudifferentiatie toe? Zo ja, hoe richt je dit dan in?Hoe beoordeel en/of toets je rechtvaardig?Hoe creëer je hoge verwachtingen voor alle leerlingen?Hoe kunnen de partnerschapsrelaties tussen school en thuis bijdragen aan de (taal)ontwikkeling van jonge kinderen?Inspirerende voorbeelden van brede brugklassen, een praktische beschrijving van de manier waarop Expliciete Directe Instructie (EDI) kan bijdragen aan gelijke kansen en praktische tips over het betrekken van ouders bij de ontwikkeling van hun kind vanuit school, maken dit boek een absolute must voor elke leerkracht die wil werken aan gelijke kansen voor alle leerlingen.https://www.uitgeverijpica.nl/titels/nieuw/wat-is-eerlijk-pica


Book
ICT-eindtermen in school- en klaspraktijk
Authors: --- --- ---
ISBN: 9789030193807 9789030193548 Year: 2008 Publisher: Wolters Plantyn

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Sinds 1 september 2007 zijn de vakoverschrijdende ICT-eindtermen van kracht in het basisonderwijs, de eerste graad van het secundair onderwijs en in de basiseducatie. Deze eindtermen zijn nieuw en een uitdaging voor elke school en elke leerkracht. Het boek ICT-eindtermen in school- en klaspraktijk wil hen helpen bij de implementatie van die ICT-eindtermen. Het boek biedt eerst een kader aan: het nieuwe beleidsplan over ICT in het onderwijs. Het ICT-beleid van de overheid wil in de eerste plaats dat elke Vlaamse leerling op school leert omgaan met de meest gangbare nieuwe technologien. Daarna is de kernvraag aan de orde: hoe de ICT-eindtermen integreren in de dagelijkse onderwijspraktijk? Het antwoord op die vraag vertrekt van een duiding van de vakoverschrijdende ICT-eindtermen. Het beschrijft hoe leerkrachten deze eindtermen binnen de verschillende leergebieden en ?vakken en, over de verschillende leerjaren heen kunnen integreren. Daarbij staan zeven principes voorop die een goed kompas Kunnen zijn voor een succesvolle ICT- integratie. Maar deze nieuwe eindtermen zijn niet alleen een opgave voor de individuele leerkracht. Het schoolteam en het schoolbeleid zijn essentieel voor het succes. Samen kunnen zij zorgen voor een ICT-implementatieplan. Ook hiervoor geeft dit boek de nodige inspiratie. - Het geeft eerst een aanzet om op het niveau van de school en de scholengemeenschap een ICT-beleid te ontwikkelen dat de kenmerken van goede beleidsvoering heeft. - Daarna presenteert het 'pICTos' wat staat voor 'Plannen van ICT op school', een elektronische tool die scholen ondersteunt bij het ontwerpen van een ICT-beleidsplan. Aan de hand van dit instrument kunnen scholen analyseren hoe ver ze al staan met de invoering van de ICT-eindtermen en informatie krijgen over hoe ze de verdere integratie van ICT kunnen ontwikkelen. - Ten slotte volgt een praktijkvoorbeeld over het proces van de ICT-implementatie dat kan dienen als inspiratiebron voor andere scholen en scholengemeenschappen. In dit voorbeeld komen drie pijlers aan bod waaraan gewerkt moet worden om ICT op een goede manier te implementeren binnen de basisschool: de infrastructuur, de deskundigheid bij leerlingen, leerkrachten en omkaderend personeel en het kunnen beschikken over verantwoorde didactische content. De opgave is niet gering en ook niet helemaal nieuw. Maar leerlingen zullen pas echt ten volle het nut van ICT-gebruik ondervinden, als de hele school er planmatig en met overleg bij betrokken wordt.


Book
Digitale burgertjes : kinderen en onlinemedia
Author:
ISBN: 9789401456098 9401456097 Year: 2018 Publisher: Leuven LannooCampus

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Jonge kinderen en tieners leven meer en meer online. Ze groeien op met games, apps en filmpjes, en komen daardoor in een voor volwassenen minder bekende, virtuele leefwereld terecht.Digitale burgertjes helpt ouders, opvoeders en leerkrachten om die wereld beter te begrijpen. Hoe kunnen kinderen en jongeren vandaag op een inspirerende manier van technologie gebruikmaken? En welke vaardigheden hebben zowel volwassenen als kinderen nodig om mee te draaien in de digitale samenleving?Dit boek schetst een beeld van alle voordelen die moderne technologie biedt voor de opvoeding. Boordevol concrete tips en aan de hand van een helder stappenplan zet het in op de kracht van zelfsturend online en offline leren.


Book
Leren met projecten
Author:
ISBN: 9053508120 9789053508121 Year: 2001 Publisher: Leuven Garant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Het projectwerk-op-zich is niet nieuw. Wel nieuw in dit boek is het werken met probleemgericht projectonderwijs en met productgericht projectonderwijs. &#13;Onze maatschappij is gediend met dergelijke werkvormen. Samen werken, creatief zijn, kritisch oordelen, mondig zijn, zelfstandig kunnen werken, zich kunnen documenteren, problemen oplossen...zijn allemaal noodzakelijk te verwerven vaardigheden. Projectonderwijs leent zich daar uitstekend toe.&#13;&#13;


Book
Groepswerk in het onderwijs : een gids voor docenten gebaseerd op ervaringen in de klas.
Author:
ISBN: 9055741353 Year: 1997 Publisher: Baarn Intro


Book
Naar de bron : informatie zoeken en gebruiken in de sociale en humane wetenschappen
Authors: --- ---
ISBN: 9789463796934 Year: 2020 Publisher: Leuven / Den Haag Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Iedereen kan zoeken, iedereen kan vinden. Online zoekmachines toveren in microseconden miljoenen resultaten tevoorschijn. Maar zoek en vind je de juiste informatie? De relevante informatie? Of wetenschappelijke informatie? Dit boek gaat over het zoeken en verwerken van wetenschappelijke informatie, voor studenten en beginnende onderzoekers in de sociale en humane wetenschappen. Het toont hoe je zoekmachines inzet om snel de juiste bronnen voor een literatuurstudie te vinden. Het werpt een kritische blik op de wetenschappelijke publicatiecultuur, de uitgeversmonopolies en de tegenbeweging van open access. Schrijven is een dagelijkse opdracht voor wie met wetenschap bezig is, maar geen eenvoudige taak. We bespreken daarom veelgemaakte fouten en bekijken het groeiproces van een vlotte en toegankelijke tekst. Hoe verwerk je literatuur in je tekst? Hoe vermijd je plagiaat? Hoe moet je correct citeren, parafraseren en refereren? Ook op die vragen vind je een antwoord in dit boek. Je krijgt ten slotte een overzicht van de belangrijkste richtlijnen van de APA-stijl (7de editie) en een introductie tot Endnote, een computerprogramma om wetenschappelijke bronnen digitaal te archiveren en een coherente bibliografie samen te stellen.Bron : https://www.acco.be/nl-be/items/9789463796934/Naar-de-bron


Book
Leren in veiligheid : klassenmanagement en probleemgedrag : deel 1
Author:
ISBN: 9077834044 Year: 2005 Publisher: Utrecht Agiel

Listing 1 - 10 of 54 << page
of 6
>>
Sort by